1A7 menang tempat pertama!

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh.

Hari ini, kelas aku menang tempat pertama Pertandingan 3K. Keceriaan, Kebersihan & Keselamatan (betul ke?). Mule-mule memang rase cam tak percaye, tapi dah pengacara majlis umumkan... Takkan salah kot. ;p

"Sekolah kita telah mengadakan pertandingan 3K kepada 2 kategori, SMR & SMA." kata pengacara majlis perhimpunan rasmi.

"Bagi SMR, tempat pertama dimenangi oleh..." pengacara majlis saja nak buat suspen.

"Dulu, kelas 3A7 dapat juara. Biarlah kali ni 1A7 pulak. Ameen. Hehehe." bisik aku dalam hati.

"1A...7!" pengacara majlis seakan teruja.

"Hah, kelas aku ke tu?" bisik aku lagi.
Tiba-tiba Ainul yang kat depan aku pusing belakang sambil tersengih riang.

"Yay!" kami menjerit kecil.

"Mane wakilnye?" soal aku dalam hati. (tertunggu-tunggu ketue kelas naik ambik adiah)
Amir pun naik. Huuu... Die plak yang glamor, kena ambik gambar. Padahal yang hias-hias kelas, semua muslimat buat. ;(

"Betul ke kelas kite menang ni?" soalku kepada Ainul.
Tidak berjawab, Ainul sengih je.

Tak lama kemudian, "Saye tak percaye kelas kite menang!" ujarku.
Ainul memandangku dengan muka yang sengaja buat-buat pelik.

Beberapa minit, "Betul ke kelas kite menang ni? Tak percayelah," ujarku lagi.

"Ish, budak ni. Berape kali nak cakap ha?" Ainul tersengih.

"Saye tak percaye sebab kelas kite bukan bersih sangat. Harap ceria je. Itu pun muslimat yang buat. Mungkin cikgu ambik markah mase Jumaat Sabtu atau petang Khamis baru ni kot. Ingat tak saye sapu satu kelas sambil membebel sengsorang?" aku tersengih.

*****

Yup, memang aku sapu satu kelas sampai bersih. Korang tak tau, tempat muslimin, Ya Allah! Bersepah, bersampah, kotor! Diorang ni menyapu ke tidak? Nampak hari-hari pegang penyapu. Yalah, sekolah agama, muslimat tak boleh gi depan, muuslimin tak boleh gi belakang. Menyapu pun asing-asing la.

Sambil menyapu tu, aku membebel la sorang diri. Mase tu muslimin semue da blah. Puqol 2.30 diorang da kuar sekolah sebab ari Khamis je balik qol 2.30. Aku, Ainul, Sofiah, Ain, Raihanah n Nadia je yg tinggal. Diorang buat majlis tazkirah disertai Aqilah & Aina yang baru balik dari KOOP. Aku menyapu penat giler. Bersih pun tempat muslimin. Kalau kotor jugak minggu ni, next week aku sound terussss....!!! *mungkin sebab jasa baik aku menyapu kelas,kami dapat jadi juara*

Bukan nak riak @ berbangga. But, seriously, they do nothing! Kalau langsir tak betul, kena tunggu Teacher Nordiana sound dulu baru nak baiki. Tak faham aku. T_T

But, tak perlulah kite nak mengungkit-ungkit ye. Dan janganlah kite mengumpat kerane ie diibarat sebagai memakan daging saudara kita sendiri. Wallahu'alam.

[dah berusaha sedaya-upaya untuk menghindari gosip, mengumpat & fitnah]

Wassalam.

Comments

Popular posts from this blog

Snow White & The Huntsman

Beraya di rumah Zizan Raja Lawak! LOL xDD

Kawaii Photo Contest .

Followers