Aku budak blur.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh.

Eyt! Hahaha. Hari ini 'agak' gembira. Agakagaklaaa... Okey, hari ini, straighttothepoint jelah. Waktu paaaaling first, iaitu Sains. Kiteorang pergilaaaa makmal sains yang best tuh.MyEm0.Com

My beloved teacher pun suruh buat keluar kertas yang kami buat exercise. Ramai yang tertinggaldalamkelas. Taktermasuk aku. Yes! Langkahbijakaku simpan kertas tu dalambukueksperimen berbaloi. Berbaloi-baloi!

So, mase budakbudak tu pergi balik kelas ambik kertas, cikgu tanyela apa yang dijanjikan semalam. Beliau nak DEFINITION for VACUUM. Memandangkan ehemehem ni duduk paling tepi, dia kenatanyadulu. Ehemehem ini ialah seorang muslimin, yaaa...

Cikgu tanya dia, diabuatdekje and blur tatau nak jawab apa.MyEm0.Com Boleh dia buat macamtu? Pening aku tengok. Dengan muka innocentnya. Dia tak jawab. Lepas semua orang sampai, tetiba akudiserangolehsoalan yang sama.

Dengan bangganya aku pun bangun. Berdehem sikit. Aku pun jawab, "THE ABSENCE OF MATTER IN A VOLUME OF SPACE." dan cikgu cakap, "TEPAT SEKALIII!!!". Hehehehe. Sebenarnya saja je tokok tambah. Lalala~

Cikgu pun suruh ehemehem tu terangkan definisi VACUUM, dia terkelu lidah. Haaa... Itulah, masa aku cakap tadi taknakdengar. Cikgu sempat membebel. Bacalah pembebelan cikgu ini yang banyak menusuk kalbu;;
"Tanyalah si Athirah tu. Cepat tanyaa...! Kita kalau belajar, boleh nak cakap lelaki dan perempuan. Jangan cakap benda mengarut sudahlah. Tanyalah! Malu bertanya sesat jalan."
MyEm0.Com

Ainul dan kawankawan kat sebelah ni dah suruh aku beritahu dia. Dengan hatiyangtakberaparela, aku pun bangun. Walaupun diataktanya, aku jawab sekali lagi, "The absence of matter in a volume of space."

Dia ulanglah. Tahu pun...! Nasib baiklah aku berbaikhati nak tolong dia. Kalau tak kerana cikgu, oh please... Dah lama akubuatdek sebagaimana dia buat dek semasa cikgutanyadia mulamula tadi.

Kami pun meneruskan sesi pembelajaran. Bincangpunyabincang, cikgu pun terangkan pasal ni:
TOPIC: Heat
Black and dull surface - Good heat absorber, bad heat reflector
White and shiny surface - Good hear reflector, bad heat absorber
Telinga akumasihmendengar. Mata akumemandangbuku. Tibatiba cikgu menegur dari depan. "Athirah, apasal yang muka blur sangat tu?" kata cikgu. Aku mulamula buattaktahu sajaaa. Kemudian, baru tersedar Athirah itu ialah aku, aku pun mendongak. Cikgu tengah pandang aku.
MyEm0.Com
+ macam nilah kiranya muka blur aku +

"Faham ke tidak?" soal cikgu. Aku mengangguk sambil tersenyum. Cikgu pun soal aku. Nasib baik boleh jawab. Oh, tidaaakkk!!! Muka aku blur terus. Tak percaya rasanyaaaa;;;

Waktu Sains abis, kiteorang terus masuk kelas. Hmm... Cikgu Maths tak masuk, dan sesi tazkirah dijalankan. Saya tabikketuakelas sebab kali ini Muslimat tak suruh pun buat tazkirah, dia yang naksendiri. Syabas for the first time. Lalala~

Hari ini, mungkin aku agak beruntung. Or not. Aku tak dijemput. Eii, time ada tazkirah yang bestbest kat kepala ni, tak jemput pulaaak! Kalau fikiran aku blur, mulalah dia jemput sebagai pentazkirah Muslimat KEDUA. KEDUA! Ei, berkenansangat ke dengan namaaku? Okeyh, nanti aku tukar nama.

Erm, masa PAI, seperti biasa, semua orang mengantuk. Huhuhuhu! Sedih pun ada jugak ni. Time Geografi, pergimakmalsains (???). Raihanah sudah memulakan perangai nakalnya sebaik sahaja melangkah masuk ke dalam makmal sains. Uhhh...MyEm0.Com

Oh, masa PAI, aku tak mengantuk sangat. Sibuk salin nota yang ustaz tengah ajar. Hari ini, kami belajar; Adab Bergaul dengan Keluarga. Dahlah bunyi bising (orang baiki tandas kat bawah). Ya Rabbi, tak tertahan bisingnyaa...! Aku senantiasa buat "SHHH!!!!" walaupun aku tahu merekatakdengarpun.

Hah! Waktu BM. Akunaikgeram dengan budakbudak perempuan kelas aku. Segelintir sahaja. Kenapa dengan mereka, takpuashati apa sebenarnya dengan aku? Semua sepakat suruh aku baca sajak. Aku mana reti bersajak. Ketua mereka, siapalagikalaubukan, Miss 'Ainul Munirah yang comel!
*hanya Sofiah satu-satunya manusia dalam kelas tu tak suruh aku bersajak. dia tenang je. i love you, piah!MyEm0.Com

Okay, sebelum sajak dibaca oleh aku, Sabrina terlebih dulu baca sajak TASIK BIRU, BAU, SARAWAK. Lepas tu, teka siapa? Hehehe. Nama dia TUUTTT (nama dirahsiakan). Hah, terkena! Aku ngan Ainul ketawa sampai berair mata. Ada yang tersenyum saat ini.

Then, sajak BURUNG TEMPUA ke apa? Aku lupa pulak. Hehehe. Mulamula aku baca (wakil muslimatlahkunun), then wakil Muslimin, mamat ehemehem yang kat makmal sains tadi tuh. Lantaklah, asalkan tak yang DUA ORANG ITU, kalau tak Raihanah akan lebihkuatmengusik. Raihanah, oh Raihanah...

Waktu English, kami disuruh berbincang pasal oral. Raihanah dan Ain langsungtakfokusdantaknakfokus. Ya Allah, geram betul aku dengan diorang. Nak je aku baling diorang dalam shalalat. Hish!MyEm0.Com

******

Pelamindahsiappasang. Oh no! Serabut betul rumah aku. Pening sekali otak aku tengok. Esok, Rabu... Lusa, Khamis. Then? My brother pun nikah... Huuu... Terharunya.

Okaylah, sampai sini je cite untuk hari ini. Malas cerita banyakbanyak. Eyt, nanti! Ada lagi ini...
Kepada akhowat form 3, Fifiey ucapkan selamat menghadapi peperiksaan PMR yang akan menjelang esok. Kejayaan kalian akan selalu Fifiey doakan. Semoga beroleh ketenangan sentiasa dan semoga impian untuk mendapat 9A1/8A1 akan menjadi kenyataan! Amin.
Wallahualam.MyEm0.Com

Comments

Popular posts from this blog

Snow White & The Huntsman

Beraya di rumah Zizan Raja Lawak! LOL xDD

Kawaii Photo Contest .

Followers