Cabaran yang dihadapi pada akhir zaman

21.1.11

Tumblr_ley0kofxr31qewjyjo1_500_large

Assalamualaikum ❤ Eceyh ! Blog ni tetiba bertukar wajah ! Bukan apa aku saja je tukar , sebab gambar budak perempuan dulu tu jelas menampakkan ketidakmatangan aku =____= Maklumlah dah masuk umur 15 tahun pun . Aiyoyooo , tak sangka masa begitu cepat berlalu . Tup tup bulan Oktober ni dah PMR .

So tahun ni banyak yang harus dibuat :) Tahun baru azam baru , I'm not going to be naughty anymore . HAHAA :) Bab-bab nakal tu tak boleh nak janji , Fifiey tetap akan remain nakal sampai bila-bila . Wakaka ~ Entahlah korang tengok aku nakal tang mana =.=" Tapi aku rasa aku nakal dalam kehidupan sehari-hari .

Hmm aku baru siap tulis story , sambung sikit aje . Malas nak sambung banyak-banyak no idea . Eytt , walaupun aku ni banyak membaca tapi kalau bab-bab idea untuk buat cerita , susah nak datang tau ! Especially kalau betul-betul nak concentrate . Heish ~ ! Nasib baiklah time exam idea mencurah-curah bak air terjun ataupun dalam Bahasa Arab dipanggil shalalat x]

Ahad ni aku exam tapi aku tak study apa-apa pun lagi nih ! Bukan aku tak nak , tapi malas . Teruk , 'kan ? Patutnya tahun ni kena buang segala sikap tersebut X-( Hmm , tak ada mood nak study . Tapi Ummi cakap TOV ni kena dapat 9A supaya jadi perangsang untuk exams mendatang =__________=

Okay I'm not talking about it anymore . Aku nak melencong ke topik lain nih . Yang berkaitan dengan tajuk . Yang atas ni semua selingan je , aku tahu korang dah borang hadap blog ni . Dahlah pink , lepas tu semakin hari bertambah pink . And then girly gila nak mampos tapi orangnya tak pun x] Lepas tu lepas tu bila tengok title sidebar korang rasa menyampah sebab aku ambik nama buku-buku favourite aku HAHAA

CABARAN REMAJA PEREMPUAN YANG DIHADAPI PADA ZAMAN INI

Cabaran dalam :

Penutupan aurat
Aurat berasal dari perkataan ARIIYAN ( عریا )  dalam bahasa Arab yang bermaksud ; telanjang atau berbogel . So kalau kita tak tutup aurat sama saja dengan .... ?

Hukumnya wajib . Bagi remaja perempuan yang sudah akil baligh , kalau tak tutup aurat memang berdosalah . If hukumnya WAJIB , of course kita WAJIB buat . Tak payah tunggu ikhlas datang , sebab mati boleh datang bila-bila masa . Aurat bagi kaum wanita ; seluruh badan kecuali tapak tangan dan muka . Even kaki pun aurat , that's why kena tutup .


Tak wajib pakai jubah pun , even tudung labuh pun tak wajib sebab Allah suruh panjangkan jilbab melebihi paras dada . Firman Allah ;
Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. ( 33:59 )
Even dalam rumah pun kalau sepupu-sepapa yang lelaki datang kena tutup aurat tau . Termasuklah kaki sekali , dan sekali gus dagu kita pun . Sepupu lelaki = kawan-kawan lelaki di sekolah or anywhere else .

Tapi mengikut kata Ustaz Azhar , aku dengar ceramah dia hari tu , yang kalau dengan abang ipar diringankan . Kaki-lah tak payah tutup . Entahlah , sejauh mana kepastiannya , wallahu'alam . Tapi kalau dah Ustaz Azhar yang cakap , inshaAllah betul-lah tu B-)

Apa-apa pun , kita mesti patuh kepada perintah Allah . Bukan setakat yang aurat ni , malah semua benda ! Sebab Allah ni Pencipta kita . Allah sayangkan kita ! Kalau kita buat sesuatu benda ; contohnya kerja kayu-lah kan -.-" mestilah kita sangat menyayangi hasil kerja kita tu kan ? Dan kita tak nak benda tu rosak dan hancur .


Itu saja yang aku nak huraikan pada hari ini . Banyak lagi sebenarnya , cuma penat menaip-lah . Sebab pagi semalam ada tazkirah oleh Ustazah Rokiah di Dewan Saidina Abu Bakar As-siddiq . Banyaaaak sangat ustazah bagitahu :) Khas untuk wanita Islam . Oh , muslimin tazkirah diorang dekat surau sebab bilangan diorang 'kan sikit , sebab tu lah buat kat surau B-)

Sekolah aku setiap hari Khamis memang ada sesi tazkirah pada waktu pagi . Biasanya 45 minit , sama ada dalam kelas , atau berkumpul ramai-ramai di surau atau dewan . Kalau kat dewan , best woh , sebab aku 'kan form three , blok paling dekat dengan dewan , so kalau pergi dewan boleh duduk depaaaaan sekali , bertentang mata dengan pentazkirah x]


Hmmm blog ni tetiba jady bunny bunny dan Arabic :) Hahaha . Nak praktik cakap Arab-lah ni . Kata nak kuasai 100 bahasa xDDD English + Arabic + Malay . Ekekeke ~ ! Tapi jangan marah kalau blog ni masih lagi pink =________= Pink is a nice colour okay . Pink is one of the Prophet's favourite colours , too ! :)

BAII .
Post a Comment