Di Ambang Syawal.

Tumblr_lmmvbsipdd1qfateqo1_500_large
Kasut raya aku xD

Assalamualaikum  Malasnya nak update blogggg! Mujur tak ke sekolah, kalau tak Piah, Piqah and Didi mesti membebel sebab aku tak update -_-" Lawa tak kasut kat atas tu? Betul, tu kasut raya aku... #LOL Oke nampak sangat tipu. Aku pakai kasut tumit tinggi? Erk, kalau 1 inci tu bolehlaa, tapi kalau dah berinci-inci #HAHA macam tu, adohaii, tak beraya mana aku tahun ni x]

Siapa perasan malam ni (maybe) merupakan malam terakhir kita mengerjakan terawih untuk tahun 1432H? Tak pun kalau dah ada yang nak ponteng malam ni, malam semalam-lah malam terakhir diorang buat terawih #LOL Sekejap je aku rasa Ramadhan tahun ni.... Tahun lepas tak-lah sekejap sangat macam ni. Mungkin ada dua tiga faktor yang membuatkan aku rasa Ramadhan tahun ni pendek x\



Tarawih menurut asal katanya ialah duduk untuk istirahat setelah mengerjakan sembahyang empat rakaat. Setiap empat rakaat dinamakan tarawih adalah sebagai majaz, kerana adabnya istirahat sesudahnya. Erti Tarawih ialah duduk bersenang-senang atau beristirahat. Solat Tarawih bererti solat dengan rasa senang dan kelapangan hati selepas solat fardhu Isya'. Biasanya jemaah duduk berehat setelah mengerjakan empat rakaat solat Tarawih dan membaca zikir ataupun doa sebelum disambung semula dengan empat rakaat lagi, sehingga cukup 8 ataupun dua puluh rakaat. Tarawih itu disebut juga dengan Qiyamu Ramadan. Sembahyang Tarawih dikerjakan setelah mengerjakan sembahyang Isyak dan waktunya berpanjangan sehingga akhir malam.

Eh ehh ehhhhh, esok hari last puasa (insyaAllah), kenapa baru hari ini aku post pasal solat terawih? -_-" Inilah dinamakan kesedaran diri baru sampai #LOL Tak apalah, sekadar pengetahuan untuk Ramadhan tahun depan, insyaAllah. Sama-samalah kita berdoa agar Ramadhan ini bukan Ramadhan terakhir, sepertimana dalam cerita Ramadhan Terakhir :')

Nampaknya Alya dah pulang ke kampungnya di Gurun, Kedah x] Tengah hari tadi baru bertolak ke sana. Katanya jam di depan Giant dan Mydin, of course lerr dah orang sibuk nak beli barangan raya. Aku jugak yang tak beli apa-apa. Baju kurung je ada satu. Itu je raya aku tahun ni Y.Y Mood raya tahun ni hilang dibawa arus. Homework? Zzzzzzzzz.

Tadi tolong Ummi buat kek masam manis (resepi keluarga). Aiyoohhh! Tiap-tiap tahun buat, dan aku pulak bagai anak yang akan terus menyambung tradisi kuih tersebut. Dahlah tahun ni advance sikit, aku diberi kebenaran buat corak atas kuih tu #LOL Corak pilihan; bentuk hati, smiley. Dah tu je. Lepas tu yang smiley tu Ummi pergi tambah lagi corak dah tak nampak macam smiley dah -_-"

269940_2258898556674_1374715908_32618823_6625474_n_large

Nyum nyum.

Comments

  1. Atiqah comey plus plusSeptember 1, 2011 at 7:44 PM

    comey kasut raye. ecececeh.. raye skoloh pakai deh. kekgi bertamboh-tamboh tinggi kak fifi kite.... kaloh arif azmal. xDDDD

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Snow White & The Huntsman

Beraya di rumah Zizan Raja Lawak! LOL xDD

Kawaii Photo Contest .

Followers