Jatuh cinta, falling in love :3

Cuteloveloveheartcutenaturesunfun-9c24b50d53816e75e6b2244f6ca8b99d_h_large

Assalamualaikum.

Haaa, korang pernah jatuh cinta? I bet semua orang pernah kot. Yang tak pernah tu mungkin kanak-kanak berumur 10 tahun ke bawah -___-" Amboi, tetiba aku cakap pasal cinta hari ini. Tak pernah pernah aku cakap pasal benda alah ni? Alah sangat ke benda ni untuk pelajar sekolah a.k.a remaja macam aku ni? Aku rasa tak, sebab benda ni dah memang lumrah kehidupan setiap insan. #Rasa macam nak buat karangan Bahasa Arab pulak xD

484100_340943292654662_307190911_n_largeOkay, honestly, all this while, I'd been avoiding to talk about this strange thing called love. When I say love, you know which love that I mean. That romantic feeling you have when you are around 'someone special'. Yeah, that kind of love. Senang cerita kalau dalam Bahasa Melayu, CINTA. Memang aku sangat cuba untuk tidak bercakap soal cinta antara lelaki dan perempuan ni.

Mungkin sebab aku ni terdidik dalam suasana sekolah agama. Yalah, 'couple' memang bukan trend sekolah agama. Hubungan lelaki dan perempuan pun terbatas, cakap tunduk, guna 'ana-enta', tak boleh gurau lebih-lebih, cakap hal penting je. Yup, itu suasananya. So the result is, nak mengaku jatuh cinta dekat diri sendiri pun susah. Dan apabila jatuh cinta dekat someone tu, it feels so wrong. Seriously, ini pengalaman aku. Wahaha -.-"

Sebenarnya tak salah jatuh cinta dengan someone. Yang salahnya, kita pergi express dekat orang tu, "Saya dah jatuh cinta kat awak." Makin naya lagi kalau orang tu pun balas cinta tu balik (not to mention how painful it is when the love is rejected). Lebih baik kita simpan perasaan tu, sampai kita habis sekolah nanti. Or habis belajar. Kalau orang tu jodoh kita, alhamdulillah. Kalau tak, mintak supaya Allah hilangkan perasaan cinta tu dan semoga kita dapat jodoh yang lebih baik.


DON'T JUDGE A BOOK BY ITS COVER


Tumblr_m0dnpzmiai1r5pr5co1_400_largeWell, sememangnya aku ni judge a book by its cover gila kot. Bukan apa, aku ni memang tak suka pandang serong kat orang T_T Kalau muka orang tu baik, perangai nampak okay, layan orang penuh ramah dan tawadhu', aku akan label orang tu sebagai seorang yang baik. So, walaupun aku tak kenal sangat dengan orang tu, tapi bila tengok dia dari jauh, rasa macam okay je, tetiba terrr'jatuh' pulak kan. Huahuahua * awkward laugh *

Cumanya, nak ingatkan, betul, don't judge a book by its cover. Tak semestinya luaran nampak baik, isinya pun baik. Mana tahu isinya buruk. Nampak kat Mukabuku ke perangai sebenar dia, kat laman sosial lain ke. Tak pun orang yang rapat dengan dia ke yang bagitahu. So, apabila awal-awalnya expectations kita dengan dia tu tinggi, then bila dapat tahu perangai sebenar dia, hancur berkecai hati kita. Rasa macam disiat-siat pun ada jugak.

But beware of gossipers or orang yang suka tuduh melulu, yang judge the book by its cover yang buruk-buruk terus. Faham tak? Contohnya aku tak suka pandang serong kat orang, asyik nampak baik diorang je. Tapi kawan aku ni dah buat assumptions bukan-bukan dengan orang tersebut. Lebih baik kita sendiri yang menilai orang itu, siasat betul-betul perangai dia betul ke macam tu macam ni. Jangan kita pulak sesedap hati dengar cerita dari satu pihak then pergi tabur fitnah. Nauzubillah.

I_love_you_by_alephunky_largeApa-apa pun, tengok dulu perangai seseorang tu macamana. Jangan terus assume orang tu baik luaran, baik dan perfect jugak dalaman, then jatuh cinta. No. That's so wrong. What if sebenarnya dia sebenarnya ada satu perangai yang kita memang tak suka gila? Patah tak hati rasanya? Patah seribulah lepas tu. Ummm.... Aku tahu jatuh cinta ni bukan pilihan kita, Mr Hati ni haa yang mengada-ngada nak jatuh cinta -.-" Cinta datang tak kira masa dan ketika, right? Cewah, rasa macam doktor cinta pulak :P 


Tapi kan.... Sebagai remaja ni, lagi lagi yang hidup pada zaman moden dan arus globalisasi ni, aku rasa cinta lelaki dan perempuan ni tak penting. Kalau zaman nenek atuk kita dulu, yalah, memang umur 13 dah kahwin, 14 tahun dah ada anak. That's before. Sekarang ni, kalau kita ketinggalan pada zaman kita ni, alamatnya susahlah masa depan kita. Asyik sibuk bercinta, pelajaran ke laut, tanggungjawab sebenar dibiarkan di tepi semak, macamana masa depan nak cerah benderang?

Tu pun sekarang ni ramai yang tanam anggur sebab sebijak-bijak diorang, ada lagi yang lebih tinggi tahap pencapaian akademik.

Apa-apa pun, sekarang ni cuba cari cinta Allah dulu. InsyaAllah nanti Allah akan temukan kita dengan orang yang mencintaiNya jugak, dan seseorang itu akan dapat bimbing kita ke jalan yang diredhai Allah. Cari cinta Allah, cintai Rasulullah. Family kita pun nak kena cinta jugak tahuuuu :) Kawan-kawan kita yang sentiasa ada di sisi tu, tak nak cinta? Perasaan cinta ni subjektif, terlalu komplikated untuk digambarkan. Sangat bahagia apabila dirasai. Hihi, sweetnya diri sendiri! -_-"
JANJI ALLAH ITU PASTI :D

Note: Biasalah di alam remaja ni, perasaan ingin dicintai dan mencintai itu membuak-buak. Cuba sabar, okey? Semua orang mengalami hal yang sama. Cuma cara kita handle tu yang berbeza. Jangan rosakkan masa depan dengan cinta yang tak pasti. Aku bercakap berdasarkan pengalaman. Semoga kita tak berundur ke belakang, hanya berpaling seketika untuk mengambil iktibar dari apa yang telah berlaku ke atas diri kita dan orang lain jugak. Semoga istiqomah

 BANGKITLAH MUJAHID BANGKITLAH! :)

Comments

Popular Posts