Orang kata, "Kuat macam Badang."

Tumblr_m9gyvco3bz1rx3wz5o1_500_large

Assalamualaikum! Di kala ambang imtihan (exam), which is coming this Tuesday, I'm as usual, as relax as I can be. Hahaha. So I'm taking this chance to post an entry here -.- As a blogger, keinginan untuk memblog something to memang kuat. But my routine as a student is just the same, same same same, so takkan aku nak post benda sama je setiap kali buat entri.

Pagi hari tu aku keluar ah macam biasa, pergi sekolah with my sister sebab dia mengajar kat sekolah rendah depan sekolah aku tu. I was in a bad mood, tapi seingat-ingat aku hari tu hari Selasa. Haha. Entah kenapa aku rasa macam, bukan putus asa, tapi menghala ke situ lah. Mood pun semacam je, like disappointed gitu. Not disappointed in anyone else, but myself.

So dengan mood yang down tu, aku teruskan kehidupan seharian di sekolah, along with my classmates. Teman di kala susah, Nadhirah Ali, sentiasa bersedia menadah telinga dengar masalah aku. That time she was doing some schoolworks, so aku termenung depan dia. Muka masam je, tapi ala-ala sedih gitu. Aku pun cakaplah mengarut-ngarut dengan dia (tah apa aku cakap tapi tak ada kena-mengena dengan situasi aku).

1334966612979826_large

But at one point, aku luahkan jugak. Aku cakap aku dah tak kuat. Mengadu lah ni dekat si Nad ni.

"Nad...saya dah tak larat lah. Rasa macam putus asa. Eh, bukan, entah. Rasa... hmm... taktau," luahku.

Nad menjawab, "Awak tak boleh macam tu, Fiey. Awak kena kuat. Awak tengok kisah Sultan Muhammad Al-Fatih... Cuba bayangkan macamana. Dengan usia yang begitu muda tu, nak tawan sebesar-besar empayar, Konstantinopel."

"Yalah, saya tahu...tapi...iman saya tak sekuat Al-Fatih," rintihku.

Si sahabat pun tarik nafas panjang-panjang lepas tengok aku dengan mata bulat. "Amboiiii habis tu kenapa tak jawab, 'Iman saya tak sekuat Nabi Muhammad'? Kalau semua orang jawab macam yang awak jawab tu, alamatnya takdelah orang yang nak berdakwah."

Aku pun diam. Okay fine. Actually saja je luah macam tu. Emosi perempuan ni memang susah sikit, haha. Nak luah macam tu, nak tunjuk perasaan tu depan Nad Ali, just because aku nak tahu apa jawapan yang akan dia kasi. Last sekali headshot *boom*. Thank you, Nad, thank you so much. Awaklah kawan yang banyak bagi nasihat kat saya. Dan nasihat tu, saya dengar, walaupun um, sebenarnya saya ni susah makan nasihat, sebab biasanya saya makan nasi je --'

Tumblr_mbdc8kozv01qmk3n9o1_500_large

Sebenarnya aku pun pernah nasihat seorang kawan aku nih, berkaitan 'kekuatan' ni. Not like strength of the body physically tu, tapi kekuatan mental dan spiritual ni. Maybe Allah duga aku dengan nasihat yang aku bagi kat kawan aku tu supaya aku jadi lebih kuat, dan boleh kuatkan lagi kawan aku tu. Aku harap sangat kawan aku tu akan kekal kuat :) Allah helps you, my friend.

Orang dulu-dulu kata, kuat macam Badang. Kau kenal ke Badang tu siapa? Tak kan? Haha.

Tapi kalau ikut dalam konteks Islam, orang yang kuat tu bukan orang yang sasa, tapi orang yang mampu menahan amarahnya. Itu definisi kuat pertama. Banyak jugak definisi 'kuat' ni.
Nabi s.a.w. bersabda, "Bukanlah orang yang kuat itu orang yang menang bertumbuk, tetapi orang yang kuat ialah orang yang mampu mengawal diri daripada sifat marah." (HR Bukhari & Muslim)
Semalam aku bukak Facebook, nampak status tazkirah seorang sahabat,
Nak kuat? Rajinkan qiam. InsyaAllah hati akan rasa tenang :)
Definisi kuat kedua, kuat spiritual. Betul tu, qiam, bangun malam. Bak kata Auni, bangun awal pagi, solat tahajud sekurang-kurangnya dua rakaat, then study. InsyaAllah masuk apa yang kita study tu, sebab kajian menunjukkan (eh betul ke ni?) study di awal pagi akan menguatkan daya pemikiran kita. So, just in case korang nak contoh, pergilah search artikel pelajar cemerlang Malaysia, mesti berkait rapat dengan qiamullail (:
Oh, dan sewaktu bulan Syawal, aku ada dengar ceramah dari IM Fakhrurrazi. Katanya, "Orang yang paling kuat ialah orang yang mampu mengangkat selimutnya."
Maksud mengangkat selimut tu, angkat selimut untuk solat pada waktu awal pagi. Terutamanya solat Subuh, sebab ramai umat manusia sekarang ni, sangat liat nak bangun Subuh kan kan kan? Yalah, tengah syok syok tidur, tetiba kena bangun Subuh. Kacau je kan? Hmm...tapi kalau kita tidur awal (or ikut cara sunnah Nabi tidur), tak liatlah nak bangun Subuh. :D


271182_116195985198931_1293936117_n_large

istiqomah, insyaAllah 

Comments

Popular Posts