Makna Sebuah Ibtisam.

Petang itu, aku masih di sekolah. Aktiviti yang kami anjurkan masih berjalan. Sebagai pemantau, aku harus memastikan aktiviti berjalan lancar. Lalu aku meninjau-ninjau kawasan yang berkenaan.

Aktiviti yang kami anjurkan, sebuah permainan yang punya tempat permulaan atau 'Starting Point' dan penamat, 'End Point'.

Rasanya sudah tiba waktu untuk aku pulang. Lagipun, telah aku khabarkan kepada sepupuku untuk mengambilku pada jam 5.00 petang. Jam telah menunjukkan pukul 4.45 petang. Selebihnya boleh diuruskan oleh ketuaku, yang tidak tahu aku dia memantau ke mana-mana.

Laluan yang kuambil kebetulan harus melalui 'Starting Point' (juga 'End Point'nya), yang aku terlihat seseorang sedang bertungkus-lumus menunggu para peserta tiba. Sibuk nampaknya. Wajah seriusnya aku amati dari sudut tepi.

'Bagus, komited dengan kerja.' ujarku dalam hati.

Sememangnya aku sangat suka dengan anak-anak buah yang komited sebegini. Kerana, untuk mencari seseorang yang setia dan rajin seperti itu amatlah payah. Bangga aku, ketuanya.

Aku berhenti 4 meter darinya, memandangkan jarak harus dijaga dengan ajnabi. Teragak-agak untuk menegur, berasa mengganggu tugasnya. Dan setahu aku, dia ini sangat menjaga ikhtilatnya dengan ajnabi. Tapi memandangkan aku bertanggungjawab terhadap aktiviti ini, kuberanikan diri menyapa. Suaraku sedikit serius dan wajahku tidak mempamerkan sebarang senyuman kerana aku menghormatinya.

"Semua dah beres?" soalku dengan wajah biasa-biasa.

Lantas dia yang kesibukan menguruskan itu ini, mendongak dan memandangku. Tanpa semena-mena, senyuman terukir di wajahnya yang sebelumnya serius semacam. Terserlah sinar yang aku tidak tahu hendak tafsir. Betul-betul...shining brightly.

Aku terkejut. Benar-benar terkejut. Kaku di situ. 'Mengapa dia tiba-tiba senyum sebegini?' dup dap dup dap jantungku.

Ops, jantungku! Mohon bersabar.

"Ya, sedikit je lagi," ujarnya. Wajahnya kemudian tertunduk malu, tangan lincah membuat tugasan. Senyuman masih setia di tampangnya. Pipinya terserlah merah pada kulitnya yang cerah.

OH.

Cerita di atas tiada kena-mengena dengan yang telah hidup atau meninggal dunia.

Tumblr_mcv7s4xss01rkn7q2o1_500_large

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh. Eh eh oh oh ops? Apa khabar semua? Saya harap anda sihat walafiat plus plus. Finally final exam dah melabuhkan tirainya. Sedih rasanya *eh Sedih sebab lain sebenarnya ni. Kwakwakwa. Oh, by the way (or BTW), hari ini saya update atas gesaan fanatik blog saya iaitu... Jeng jeng jeng... Tunggu aaa tunggu *guna suara Jarjit*....
Haha. Dari semalam lagi kot. Eh ke pagi tadi? Entah ah. Aku janji dengan dia by tonight aku akan update. But tadi aku kena teman Kakak aku ambik Abang, Kak Asnie and Bareera dekat airport. Wee, Bareera balik :3 Tengok dia teringat Nyan Cat. Serius -_-" Dahlah baju dia pakai tu comell. Kat bottom tu ada ekor beruang. Hood dia ada telinga beruang. Miaow. Super comell. Ahahaha.

Dan tetiba jumpa Wani dekat airport. Ngahaha. The Red Wani. #maintain macho all the time ;P

So amacam nukilan aku kat ataaas sekali tuh? Di malam yang hening lagi melentokkan kelopak mata ni (tiga hari akhir final exam, aku langsung tak boleh lelap), aku nak tulis something berkaitan dengan senyuman. In English, the word is SMILE. In Arabic, it is called IBTISAM.

Wait, I know you guys are thinking like, "Whaaaaaaaaaaat? That story up there is NOT mainly describing about SMILE!" kan? Hmmm. Memang pun. Hahahahaha. Crystal clear yang story kat atas tu tentang someone yang terkejut dengan senyuman yang diberikan kepadanya sehingga Mr Jantung berdegup kencang dan Mrs Hati tak keruan. Oh, baiklah.

Tapi, cuba bayangkan diri anda berada di tempat 'aku' itu. Tengah-tengah orang tu buat tugasan *dengan wajah serius, kemudian bila korang tegur, wajah dia 'cheer up' macam...macam...macam....nampak sesuatu yang amatlah disayangi dan dirindui. Berbunga tak hati? Of course la kan. Nak nak kalau senyuman tu memang nampak ikhlas dari sudut hati yang paling dalam dan of all people yang akan senyum kat kita, tak sangka lah pulak orang tersebut yang akan senyum sampai sebegitu rupa.


Ohh, jangan perlekehkan senyuman ni tau. Even though it's just an upward curve of the mouth lines, it can mean a lot to many people. Nampak je remeh senyuman ni, tapi....who knows?

Imagine you're in the time of dire and blackness. Full of raging emotions. Walking past people and buildings without really noticing them. And then your eyes wander around for nothing and.....

You meet a person's face.

The person is smiling with great tenderness. Filled with love and passion. And maybe some gratitude.

Your heart, which was formerly beating furiously, slows down to its normal beat. Because, without you noticing it, the person's smile flew through the air, dissolved itself into you. Into every little part of you. Yes, you can imagine that.

In the end, you smile back.


Walaupun seseorang itu hanyalah stranger, tapi senyumannya yang ikhlas tu mampu menyejukkan hati-hati yang sedang bergelora, memberontak. Hanya sebuah pergerakan di bahagian muka, dapat mengubah keadaan hati seseorang itu! Alangkah hebaatttnya! Rasa macam ohhh ada orang senyum dekat akulah, hihi, thanks kepada orang itu, lega sikit hati ini! Ahaks! *takdela sampai gedik macam ni ohoiii hoi!*

So, senyumlah selalu yer. Elakkan senyum sinis, senyum penuh kejahatan *eh dan senyuman menggoda. Bak kata orang Terengganu, SENYUM SOKMO! Kalau tak senyum, nanti cepat tua! #Rekaan semata-mata oleh penulis blog ini jadi sila jangan percaya uhuk

Holiday is on its way. SPM is definitely next year, no doubt on that. And a big task ahead of me. InsyaAllah I'll do my best. Istiqomah is needed desperately. 2013 will go well, if Allah wills it. Barakallah, nafsi! ;3

Senyum itu S.E.D.E.K.A.H. 

Comments

Popular Posts