Pernahkah kita?

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh.


Sihat ke? Alhamdulillah kalau sihat. Kalau tak sihat, Allah nak kurangkan dosa kitalah tu. Don't worry be happy kay? Allah is always with us. Jangan lupakan Allah tau. Selalu ingat Allah. Jangan sesekali membelakangkan Allah dalam urusan kita setiap hari. Sebab Allah tu suka sangat kalau kita harapkan Dia selalu. Allah suka...kita mengadu kat Dia. Allah suka...kita mintak kat Dia.

Pernah tak terfikir? Kita selalu mintak macam-macam dengan Allah. Allah tak pernah tak bagi. Bagi bagi bagi bagi dan terus bagi... Lambat atau cepat, Allah tetap akan bagi kat kita. Kita mintak dengan Allah nak berjaya dalam UPSR, Allah bagi... Ingat lagi tak dulu kita selalu solat hajat kat sekolah dengan ustaz ustazah kawan-kawan semua setiap pagi baca Yassin semata-mata untuk 5 butir A tu?

Kita mintak nak dapat 8A/9A dalam PMR, kita dapat kan? Allah bagi jugak kan? Setiap pagi kumpul ramai-ramai solat hajat, sekali bawak mak ayah. Masa hari exam, mak ayah ada sekali baca Yassin dengan kita, kita mintak dengan Allah supaya kurniakan kita kecemerlangan dalam PMR. Allah bagi ke tak? Bagi kan...? Allah...

Tumblr_mh9qj09drg1qbah6ko1_500_large

Hari-hari dalam doa kita, kita mintak dimudahkan urusan, dimurahkan rezeki... Allah bagi jugak kan? Hari-hari rezeki kita murah. Dapat itu ini. Semua Allah bagi. Urusan kita berjalan lancar. Semua atas kehendak Allah, sebab Allah nak bagi kita semua tu. Kita pohon lagi, kita nak berjaya dalam pelajaran... Allah bagi. Kita mintak kawan-kawan, sahabat-sahabat yang baik, Allah bagi jugak...

Kita doakan mak ayah kita sentiasa sihat, diberkati... Allah beri... Allah beri... Mak ayah kita sihat, hari-hari boleh bekerja untuk sara kita, besarkan kita, didik kita. Semua Allah yang bagi kekuatan dan kesihatan untuk mereka. Lepas tu kita mintak handphone, laptop, kamera, dengan mak ayah kita, diorang bagi, semuanya sebab Allah nak bagi kat kita. Kalau Allah tak nak bagi, Allah tak bagi kan...

Lagi... Kita mintak dengan Allah supaya kita sihat sentiasa... Allah beri jugak. Bagi lagi bagi lagi. Kita pun sihat. Sihat cergas boleh bermain-main dengan kawan-kawan di padang. Kita mintak menang dalam pertandingan... ALLAH BAGI! Kita gembira ya amat. Allah gembiranya menang pertandingan bahas...pertandingan pidato...pertandingan itu, pertandingan ini...

Tumblr_mic6pmmsmz1r4cc7ao1_500_large_large

Banyaknya Allah bagi kat kita... Kita sedar tak betapa banyaknya kurnia Allah kat kita ni?

Sedar, tapi? Kalau Allah tak bagi, kita buat apa? Kita terus meminta ke? Nak berhenti mintak? Nak putus asa dah? Kita pernah fikir tak kenapa Allah tak nak bagi lagi kat kita apa yang kita mintak tu? Kita nak salahkan Allah ke sebab Dia tak bagi? Tak nak fikir ke apa yang buat doa kita ada hijab dengan Allah?

Kita berusaha tak untuk dapatkan apa yang kita minta tu? Usaha sungguh-sungguh tak? Kalau betul usaha sungguh-sungguh, Allah tak bagi jugak...adakah kita nak putus asa? Mungkin Allah nak uji kita. Mungkin jugak Allah tak nak kita riya'. Dan banyak lagi mungkin...sebab tu rahsia Allah. Ikut suka Allah-lah nak bagi ke tak nak kat kita... Tapi, Allah tetap tengok usaha kita. Jangan putus asa!

45060_386967031391344_1317957297_n_large

Kita bersyukur tak selama ni kalau Allah bagi apa-apa kat kita? Kalau gembira kita ingat Allah tak? Ke kita ingatkan kawan-kawan, keluarga je? Allah yang bagi kita kegembiraan tu kita tak hirau langsung? Allah tunggu kita... Nak kita ingat Dia waktu susah...waktu senang... Bukan ingat Dia waktu susah je, waktu kita nak something je... Allah standby je, tunggu kita datang kat Dia...

Kita sedih, kita mengadu tak kat Allah? Ke mengadu kat boyfriend? Mak? Ayah? Kakak? Abang? Kawan-kawan? Kita pernah tak solat, dalam sujud terakhir tu kita mengadu sungguh-sungguh kat Allah...? Dalam doa kita sungguh-sungguh kita mengadu.... Allah standby je, tunggu dan dengar kita mengadu kat Dia... Akan ada kebahagiaan yang Dia kirim nanti, tunggu kita mintak je...

Pernah tak kita mintak ampun atas dosa-dosa kita dengan Allah? Allah tunggu kita tau... Minta ampun dengan Dia. Dia tunggu.... Setia menunggu... Pernah tak kita duduk sorang-sorang, termenung...ingatkan dosa-dosa kita dengan Allah? Banyak sangat kan? Tak terkira. Hari-hari buat dosa. Kita mintak dengan Allah supaya diampunkan dosa kita tu... Allah ampun tak? InsyaAllah, Allah ampunkan... Allah bagi peluang untuk kita berubah.

Tumblr_mhg1rbgnz61rjup7yo1_500_large

Sedangkan kita, kalau orang buat salah hari-hari dengan kita, mampu ke kita maafkan? Tak kan?

Tapi ALLAH! Maha Pengasih, Maha Pemurah, Maha Pengampun.... Ampunkan jugak dosa kita walaupun bertimbun-timbun ni hah... Apa lagi yang Allah tak bagi kat kita... Nak Allah bagi apa lagi kat kita supaya kita sedar...supaya kita bersyukur yang Allah dah bagi banyak benda dekat kita...

Allah bagi mak ayah kita. Allah bagi sahabat-sahabat kita. Bagi pinjam. Kalau Allah tak bagi pinjam? Kita nak survive sorang-sorang ke? Allah bagi teknologi. Allah bagi AKAL untuk teknologi. Allah bagi pancaindera. Kalau tak, boleh ke anda membaca sekarang ni? Boleh ke saya menaip entri ni? Allah bagi... Allah bagi lagi... Cuba kalau Allah tak bagi, merungut kan kita... Memang manusia kan suka merungut...

Allah bagi kita hidup lagi hari ni. Bagi nyawa. Bagi oksigen untuk kita. Tanpa izin Allah, kita boleh hidup ke hari ni? Allah bagi...! ALLAH BAGI!

Tumblr_mikcp8ur0b1rrpnhgo1_400_large

Tapi kalau Allah tak bagi...kita merungut. Kata Allah tak adil, itu dan ini... Padahal selama ni Allah bagi macam-macam kita tak sedar.... Kita buat-buat tak sedar.... Kita buat-buat lupa.... Sebab kita tak cuba nak kenal Allah... Kita cuba kenal artis-artis je... Artis omputeh... Artis Korea... Penyanyi pelakon kita kenal... Kita tak nak kenal dengan alim ulama' yang akan kenalkan kita dengan Allah... Kita tak nak, kita kata kita tak ada masa untuk itu semua...

Allah bagi musibah, kita merungut lagi T_T Kenapa jadi begini kenapa... Sekali sekala Allah nak uji hamba-hambaNya, nak express sayang Dia kat kita... Tapi kita? Merungut, menyumpah seranah... Entahlah apa yang kita nak sebenarnya... Semua Allah dah bagi, tapi tetap tak bersyukur, tak sedar... Tetap tak nak buat apa yang Allah suruh... Allah suruh dua benda je; taat perintah Allah dan jauhi larangan Allah. Dua tu je, pun tak boleh buat... Hai manusia manusia...

Allah suruh kita belajar agama, sibuk duk utamakan pelajaran lain. Agama last sekali. Kan?! KAN? Dah habis, tamat Biologi, Kimia, Fizik sampai grad dah jadi dokter, masa tu baru nak cari agama kan? Tak pun tunggu tua nanti, baru nak cari agama? Rendahnya tahap ingatan kita kepada Allah... Dunia first, Allah last... Padahal dunia tak bagi apa-apa pun kat kita, yang MEMBERI semuanya Allah... Tapi dunia jugak yang jadi perkara nombor satu.

550807_10151251130866163_140753422_n_large

Mesti korang semua rasa macam mendadak je entri ni kan... Memang mendadak pun. Aku terpikir tadi kenapa Allah tak bagi kat aku satu benda ni walhal dah lama aku mintak, Allah tetap tak beri kat aku. Aku memang jauh dari Allah selama ni, buat dosa banyak sangat (of course). Jarang jarang je cuba merapatkan diri dengan Allah. Usaha untuk mendapatkan benda tu pun aku tak buat sangat. Habis tu macamana Allah nak bagi...ye dak? Aku nak berputus asa, geram kenapa Allah tak bagi bagi lagi ni, tapi aku pikir balik... Aku yang tak mintak betul-betul, usaha pun tak...

Aku merungut sebab tak dapat. Lepas tu aku sedih sebab ada-lah beberapa perkara lain. Aku ingat Allah... See? Masa sedih baru nak ingat Allah... Aku sedih sangat sangat, stress, down... Aku tak mengadu kat sesiapa pun, sebab aku rasa tak ada sesiapa pun yang akan paham. Tapi, sebab aku jauh dari Dia, aku jadi malu nak express kesedihan aku ni kat Dia... Aku pun macam pendam sampai bengkak... Aku move on. Tapi hati aku masih tak tenang. Aku nak mengadu kat Dia, tapi aku malu...

Aku beranikan diri jugak...walaupun malu sangat T_T InsyaAllah.......

So korang...jangan jadi macam aku, k... Kita sama-sama berubah lepas ni. Sebelum kita mintak lagi dengan Allah, kita bersyukur... Alhamdulillah atas semuanya, tubuh badan, ibu bapa, adik-beradik, keluarga, sahabat-sahabat... Walaupun rasa syukur kita tu taklah seberapa, tapi at least kita mesti bersyukur... Kalau tak ada ibu bapa, siapa nak jaga kita... Siapa nak gurau gurau dengan kita kalau bukan abang kakak adik kita... Siapa nak bersama kita sepagi sepetang kalau bukan sahabat-sahabat kita... Terima kasih Allah sebab hantar 'seseorang' untuk menyedarkan... Someone special.

Tumblr_mi93gmpgnw1rpd9x8o1_400_large

Ingatlah, walaupun diorang takde sekalipun, kita orang Islam, ada Allah.... Mengadu kat Dia... Bagitau Dia apa je. Dia dah tahu sebenarnya, tapi Dia nak jugak dengar kita luahkan... Nak jugak kita bermanja dengan Dia... Allah tu Maha Mendengar... Dia suka dengar kita mengadu kat Dia, cerita macam-macam kat Dia. Ingatlah ketika orang lain dah takde untuk kuatkan kita, Allah ada. Allah sentiasa ada. Innallaha ma'ana... Allah bersama kita :)

Sama-sama kita merapatkan diri dengan Allah. Doakan aku. InsyaAllah. Jom sama-sama. JOM! ^_^ Jangan lemah, bangkitlah, umat Islamku, umat Islam harus cemerlang! Hari ini mesti lebih baik dari semalam! AYUH! BANGKIT! Jangan lemah. Be strong. Kembali kepada Allah. Ingat perjuangan Rasulullah untuk kita hari ini. Peganglah Al-Quran dan As-Sunnah. Ingatlah Rasulullah, kekasih teragung kita... Allah...

Comments

Popular posts from this blog

Snow White & The Huntsman

Beraya di rumah Zizan Raja Lawak! LOL xDD

Kawaii Photo Contest .

Followers