Mind you, mind me, mind map!

Assalamualaikum

Hai korang. Hari ni kita cakap melayu je OK? *emoji yang gelak nangis tu* Jap jap


Pernah tak pergi mana-mana lepas tu jumpa stranger yang agak muda-mudi, then tetiba diorang tegur dan address korang dengan panggilan "kak" yang menggambarkan dia tu lagi muda pada kita? Pernah tak? Aku bukan nak marah (okay actually marah la jugak), tapi aku sensitip sikit dengan penggunaan "kak" tu macam perasan muda gila je orang yang panggil aku macam tu

Seriously I hate it. Like, super duper hate. People don't like to be addressed as an old craypot (krepot ke ni wakakaka). The thing is, not everyone in this world is older than you and you're not as young as you think, so please. Frankly, if I found this type of people, I'd likely be happy to ignore them for the rest of my life. Their first impression of calling me "kak" is enough to make me ignore them

Fifiey where's your full stop, don't make grammatical errors here

Kalau yang memang muda (dan nampak muda pada aku), aku tak kesah lah nak panggil aku "kak". Tapi ni yang mekap tebal lima inci, abang-abang kakak-kakak kerja pun nak panggil aku "kak". Get over it, people.

Tapi kalau aku pakai tudung putih, takde orang panggil aku "kak" sebab mesti ingat aku budak sekolah menengah, so okay aku pakai tudung putih jela pasni


So kepada anda di luar sana, kalau jumpa/cakap dengan strangers, do not use that "kak". If you don't know whether they are older or younger, just use "awak". That way is better because that stranger would somehow correct you or wouldn't (if you both are of the same age). Macam beriya je aku post pasal menda ni, tapi memang ahhhh kan!

Aku naik fed-up bila orang perasan muda ni. Rasa nak ketuk-ketuk je kepala. I know I don't look like I'm younger than you but I am, cik KAK! Ada jugak yang jenis lahir akhir tahun tapi nak panggil kengkawan seumur "kak" I'm like

Cute baby are you serious?

Ok dah aku ni pepagi dah nak emo dah. Semalam melarat WhatsApp dengan 'Ainul dan Alya sampai pukul dua pagi. Duk gelak melampau buat lawak habis semua sampai dah letih nak tahan gelak (takkan la tetiba nak gelak kuat berdentum it was in the middle of the night).

Karang aku sambung buat book challenge wokayhhh, nak baca buku jap *fifiey bookworm* *alya jangan bash*

p/s: aku tak pernah agi setakat ni address orang "kak" melainkan aku tahu dia tu tua pada aku, sebab aku tahu orang pun tak suka aku panggil diorang "kak" tetiba. ada jugak yang tua pada aku tapi aku tak panggil "kak", because...well, because I can and if they're comfortable that way, jadi aku tak panggil "kak" lah :3

Comments

  1. Fifiey, kita samalah! Saya pun tak suka sangat orang address saya 'kak' lagi-lagi strangers. *melainkan saya tahu diaorang tu memang lagi muda dari saya*

    Ada sekali tu, stranger ni tanya saya, "Akak anak dah berapa?" Ya Allah, sedih sangat masa tu. Tahulah muka saya ni matured T_T

    Dekat sini, kebanyakan seniors saya pun saya tak panggil kak sebab mereka pun tak suka. Panggil nama je.

    *Maaf, terpanjang pula komen*

    ReplyDelete
  2. @Farah, kaaaan? geram sangat kalau tetiba kena panggil "kak" zzzt

    setakat ni orang tak pernah lagi la tanya saya anak berapa, tapi kawan2 saya pernah kena xD ade skali tu kawan sy pergi klinik pastu doktor tanya "pregnant ke?" -____________- padahal masa tu form 5 --"

    ReplyDelete
  3. Alahai, doktor pun macam tu? Sedihnya :(

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts