Langkawi Day 3: Parasailing & Cable Car

Assalamualaikum... nampak macam trip Langkawi sebelum ni macam takde sambungan dah kan? Macam sampai Day 2 je kan? Haaa...

Sebab ni pun dah bulan Jun 2017, so macam takde harapan dah nak sambung.

ANDA SILAP!

Kk, sebenarnya anda tak silap. Aku dah malas sambung tapi memandangkan ada rupanya orang baca, jadi aku sambung la. (Hek eleh, yang tukang baca pun semua yang ikut trip ni -_-)

Haa, siap buat balik group nak tanya pasal Day 3 & 4!!!

OK, Day 3 in Langkawi.

Pagi tu kami bangun macam biasa, solat Subuh apa semua (rasanya tak mandi kot). Ok masih ingat tak masa Day 2 tu, yang bebudak berempat tu pergi jenjalan ke kedai-kedai deretan pasar malam (aku tak ikut sebab pakai selipar)? Nak dijadikan cerita, diorang ni jumpa satu brader/pakcik idk tanya pasal pakej untuk parasailing, banana boat and aktiviti-aktiviti dekat Pantai Cenang.

Brader/pakcik tu suruh tunggu depan satu bangunan agensi ni, yang mana bertentangan dengan jalan nak pergi ke Pantai Cenang tu. Kiteorang pun pukul 9 pagi macam tu, keluarlah dari hotel and pergi tunggu brader tu.

Dia pun bawak pergi Pantai Cenang and suruh tunggu berdekatan situ untuk buat aktiviti. Kiteorang pilih naik banana boat and parasailing. Tak silap aku banana boat tu RM15 sorang and parasailing tu RM45 sorang so total RM60. TAK SILAP AKU LAH SEBAB AKU DAH LUPA HARGA DIA TOLONGLAH DAH NAK DEKAT SETAHUN NI

Gambar lompat tapi tak jadi

Gambar naik banana boat tak ada sebab masa tu semua dah ready pakai jaket apa semua nak masuk air kan. Tapi sebagai seorang yang jakun tak pernah try banana boat tu, BEST OK

Image result for banana boat langkawi
Gambar dari google

Masa naik tu Aisyah duk depan sekali, Piah belakang dia, aku belakang Piah, lepas tu Piqah, then Mirah. YAY AKU DUK TENGAH LEBIH SELAMAT

Naik banana boat ni, dia akan bawak korang meluncur laju ke tengah-tengah laut (takdelah tengah, area dekat pantai tu jela tapi dalam sikit) lepastu tengah syok-syok menikmati kelajuan dan deru angin pantai yang mengusik jiwa, dia (pembawak jet ski yang tarik boat tu) pun fruuhhhh pusing dengan mendadak LEPAS TU terbalik lah banana boat tadi tu nak menenggelamkan insan-insan yang berada di atasnya

Oh tapi kena lepaskan tali yang kita pegang dekat bot tu, sebab kalau tak lepas nanti tak jatuh la dalam air takdak feel la duk tersangkut kat bot tu!!!

Walaupun macam dah expect kan bot tu akan terbalik, tapi it still caught a few of us off guard. Empat orang lain semua tertelan air, air masuk hidung and so on, aku je tak. Aku masa tenggelam tu terus tutup hidung dengan tangan lol

Ha gitu jela experience naik banana boat. Rasa nak naik lagi and nak jatuh 10 kali lagi tapi apakan daya duit dah nak kering dah hari ketiga ni hahahahahah

After that, kiteorang dimintak tunggu untuk dibawa ke tempat parasailing. Kami diambil jeep (yang sekali pakej kiteorang beli banana boat + parasailing RM60 tu) dan dibawa laju ke tempat parasailing tu, yang dah memang ramai orang tunggu.

Bergambar muka bangga sikit + double chin

Mula-mula semua macam cuak nak naik ah kan sebab takut gayat and whatnot. Antara 5 orang tu, aku pergi dulu. AHAKS! Parasailing ni ada tukang kayuh kat belakang, means kita naik dengan pekerja dia la. Dan kita kena strap tali pinggang semua betul-betul sampai dekat cawat tu macam kita pakai seluar.

Since aku gemuk, dia macam tak sampai ke cawat sangatlah dia sampai peha je Allahu gais jom kurus bersama-sama!

Kalau bebudak, boleh naik berdua dengan parents

Masa naik tu rasa macam mehhh biasa je takdelah gayat pun. Rasa syiokkk je. Sekali lagi pipi disapa oleh deruan angin yang mendamaikan jiwa (apehal la dia ni), and naik dalam 2 - 3 minit macam tu la. Boleh tengok orang bawah buat apa. Tak jauh pun terbangnya, tapi puas hati la.

Ada video aku naik tapi malas nak upload sini sebab aku tak tau video tu kat mana dah. Major thanks to Piah/Aisyah/Piqah/Mirah (aku lupa) yang ambik video dari awal aku terbang sampai landing

Landing tu masyaAllah memalukannya sebab aku macam jatuh gedebuk gitu kan tadi dah cakap gemuk! Nasib baik atas pasir. Pastu aku struggle gila nak bangun sampai orang tu (pekerja kat situ) cakap, "Sabar dik!" Erm ok fine bye

Piah, Aisyah, Piqah and Mirah semua naik lepas aku. Takdak gambar jugak ni sebab aku rasa gambar ada dekat WhatsApp, malas dah nak korek. Mostly gambar yang aku upload sini dari kamera DSLR Aisyah.

Tunggu turn parasailing tu ambik masa lama jugak. Kami kat tempat tu dalam pukul 10 sampai 12.30 gitu. Memang burn lah buka masa tu sebab tunggu tu bawah terik mentari (pukul 11.30 ke atas).

Lepas dah parasailing dengan gumbira, kami naik jeep and dihantar balik ke hotel (sebab hotel dekat gila tapi pemalas nak buat macamana!)

CUBA TEKA SIAPA MANDI KOLAM LAGI AHAKS

Sampai hotel tu terus terjun kolam lagi sebagai satu cara untuk menghilangkan pasir dari baju and seluar. Kihkihkih. Berendam dalam kolam tu dua tiga kejap, kami pun naik bilik guna tangga (sebab basah la kalau naik lif!). Kami siap-siap and solat apa semua sebab lepas tu nak pergi naik Cable Car pulak, yang terletak dalam 45 minit dari hotel kami.

Dah settle semua tu aku rasa aku yang drive (kot). On the way nak gi Telaga Tujuh (cable car) tu kami tengok la kiri kanan cari kedai makan sebab semua dah kebulur masa tu (mintak maaflah kami memang cepat lapar lagipun sarapan pun tak huhu).

Kami ada jumpa satu kedai Arab ni, nama dia The Rock, dekat Padang Matsirat. Kami pun berhenti la makan situ.

Hai tengok muka kena sunburn

Masa tengok menu tu masyaAllah harga dia nak menangis! Sepinggan nasi tu dalam RM30+ macam tu, but since dah lapar kan, kiteorang order jelah. Aku je order nasi sepinggan untuk aku sebab aku lapar gila (orang lain pun lapar jugak tapi diorang kurus!!!!). Diorang semua share. Piah and Piqah share sepinggan, Mirah share dengan Aisyah.



Muka orang lain elok je takde kena sunburn pun! Oh ok mungkin pakai Furaiha kot ahaks!

Makanan dia cepat jugaklah sampai. Tengok harga lah beb. Kiteorang pun makan dengan rakus sebab masing-masing lapar and kesiannya orang lain masih lagi tak kenyang sebab terpaksa share! HUWAAAA

And then Aisyah pun pergi bayar and GUESS WHAT?

For Malaysians (with IC) dapat 50% off. Jadinya nasi yang tadi RM30 tu jadi RM15 jelah, so siapa yang untung kat sini? Mestilah Fatin Athirah Azmi sebab dia kenyang dan bayar lebih kurang RM20 je (termasuk air)!

Rating makanan dia not bad lah. Sedap. Masa tu rasa sedap gila, mungkin sebab lapar.

Lepas makan tu, kami vooom meluncur laju ke tempat nak naik cable car tu. Jalan dia macam bengkang bengkok naik bukit gitu seremsheetz ler jugak kalau tak pro takleh ah :p Alhamdulillah kami sampai dengan selamat.

Dah parking tu, kami masuk lah ke dalam tempat tu. Dia macam outdoor theme park gitu feeling USJ sangat masa tu! Ada jambatan, ada payung-payung tu. Ada bangunan-bangunan yang acah-acah kita kat tempat lain la. Nama dia Oriental Village. Kena masuk village ni untuk ke tempat cable car.

Ni pintu masuk Oriental Village

Kami redeem ticket cable car (or nama dia Skycab) tu dekat kaunter, lepas tu dibawa beratur untuk ke satu exhibition ni nama dia... Skydome? Macam eksaited la ni nak tahu Skydome ni benda apa kan, so kami tunggu dengan sabarrrrr

Tengah tunggu turn nak masuk Skydome

Dah dapat masuk tu, kami disuruh duduk lepastu macam ada tayangan ala-ala naik SkyCab tapi kat angkasa gittew. Memang lame gila ah rasa masa tu... xD Sebab kerusi tu tak goyang ke gerak ke apa ke. Siapa pernah pergi Planetarium Terengganu tu, ha sama la cenggitu jugak. Kami pilih seat paling belakang sebab dekat ngan pintu keluar, so nanti cepatlah boleh naik cable car!

Kami naik satu cable car tu 5 orang (nasib takda strangers ahaks)

Merenung ke luar jendela

Dia ada dua pit stops. Dahlah masa kami naik tu angin macam kuat sikit and hari nak hujan. Berdebar nau. Mirah tu sejenis manusia yang gayat teruks, aku kedua gayat ahaks. Masa pit stop pertama tu, kami turun dan ambik gambar sikit. Kat pit stop pertama ada tandas (perlu ke informasi ni? perlu la kot mana tau ada nak terkencing ke)

Pit stop kedua pun kami turun dan ambik gambar. Jadi, jom layankan jelah gambar-gambar kami ni.

Yang ni 2nd pit stop sebab background kabus tu maksudnya lagi tinggi la tu

Dari pit stop tu boleh nampak Gunung Mat Chincang (betul ke ni aku main hentam je nama gunung hahahahahahah kalau Gunung Jerai lagi salah kan? bye). Kami stay lama jugak dekat atas sekali tu (2nd pit stop) sebab nak tunggu kabus hilang nak tengok gunung tu.

Masa dekat first stop tu actually ada pakej jalan kat SkyBridge and SkyTrek ke apa tah. Tapi kami putuskan tak nak sebab 1) Mirah sangat gayat, 2) Aku sebenarnya malas sebab kaki tak baik lagi cramp dari naik Bukit Dayang Bunting masa 2nd day tu :'). SkyBridge tu jalan atas jambatan gantung gitu. Mahu menangis Mirah kalau kami jadi ambik pakej tu ahaks!


Piah eksaited gila k tengok SkyBridge ni sorry yah XD

Piah memang nak sangat lalu SkyBridge tu tapi memandangkan majoriti sepakat tak nak naik, dia terpaksa akur. Maka bermulalah dialog-dialog seperti, "Takpelah nanti saya pergi dengan abang saya naik dengan dia,", "Tak pun nanti lepas kahwin saya datang sini dengan husband dan naik SkyBridge!!!"

Yang stop last tu, kena naik tangga untuk tengok pemandangan cantik part of Langkawi. Tinggi sikit tangga tu and macam serem pulak bila ingat balik. So, kat atas tu lagi banyak ambik gambar.

Takdak caption

Ni stop last, paling tinggi la kira




Lepas dah puas bergambar (banyak lagi k gambar cuma tak letak sini sebab LAMA OK NAK UPLOAD), kami pun turun kembali ke bawah. Sempat jugak la selfie dalam SkyCab tu.

Maaf ler muka macam pelik sebab kamera depan pelik

Perjalanan naik SkyCab tu campur lepak dekat pit stops semua tu maybe dalam sejam lebih kot. Kami naik pukul 3 ke 4 macam tu and bila turun tu dah nak pukul 6! Plan asal nak pergi 3D Museum after SkyCab tapi muzium tutup pukul 6pm, jadi... kami berlegar-legar la di Oriental Village tu dulu.

Tengah duk berlegar-legar tu, jumpa satu truck aiskrim ni! Excited ok jumpa aiskrim tapi gambarnya takde pun huhu. Semua orang pun beli aiskrim perisa lain-lain. Mungkin aiskrim tu biasa-biasa je kot (harga tak biasa-biasa, mahal tapi beli jugak) sebab aku dah tak ingat pun pasal aiskrim tu. Kihkih


Aisyah takde sebab dia tukang ambik gambar + dia moody

After that, aku ada nampak satu kedai jual beg ni and kat luar tu ada dia tayang beg Langkawi LAWA OK!!!! Aku masuk kedai tu terus beli wahahaha! Senang je aku ni nak beli barang, kalau dah berkenan beli terus, takyah window-shopping apa semua

Cantik tak!

BTW lupa dah letak mana beg ni hahahahahah mungkin ada dalam tambunan beg yang sedikit tu.

Lepas dah settle beli beg, kami terus keluar dari Oriental Village tu. Sebagai kenang-kenangan, kami ambik selfie lagi. Boleh tengok la muka Aisyah yang moody tetiba je nak moody!!!

BYE ORIENTAL VILLAGE SEE YOU IN DAY 4!

Seterusnya, kami masa tu nak makan kat satu kedai ni, jumpa dekat blog siapa entah, macam makanan Western gitu. Lupa dah nama apa tapi banyak juga kata kedai makan tu best. Namun begitu kedai tu tutup pada hari yang berkenaan. Aisyah siap telepon lagi dan orang yang angkat tu dengan suara mengantuk jawab, "Kedai tutup harini." K

Oh, by the way kedai tu dekat Kuah. Jadi, since kami dah sampai Kuah (baru dapat tahu kedai tu tutup bila dah sampai), kami pun round round la cari kedai. Alhamdulillah ada kedai western yang kami jumpa. Pun lupa nama kedai tu HAHAHAHAHAHAHAH tak membantu kan

Tapi aku masih ingat aku order char kuey tiao DAN lamb chop. Kihkih lapar nau!

Ni makanan kami!

Kami pun santap la dengan meriahnya. Boleh tahan sedap la. Harga pun ok. Tapi sekali lagi mintak maaf sebab lupa nama kedai. Rasanya takde pun nama kedai besar kat depan tu. Kalau tak mesti dah bergambar kan.

Dah kenyang semua, bebudak ni bungkus burger sorang satu bawak balik nak makan kat hotel. Kami pun pulanggggg ke hotel and called the day off. Malam tu lepak bilik je dah sampai hotel pun nak dekat pukul 9 lebih. Nak packing lagi sebab esoknya dah nak balik.

Lepas solat semua, kami start packing dan masing-masing makan burger manakala seorang Fifiey mampu mengemis burger orang lain jelah SIAPA SURUH TAK TAPAU JUGAK HUH sedapnya burger

End of Day 3!!! YAYYYYYYYYYYYY sambung Day 4 esok k maaf lupa banyak benda hihi

Comments

Popular Posts